Kegel-muskler har forskellige navne: bækkenbundsmuskler eller pubococcygeus-muskler, men hvert navn står for det samme sæt muskler og ledbånd, som understøtter bækkenviscera (organer) . I en kvindes krop strækker det sig fra skambenet til halebeinet, der omgiver urethralåbningen, vagina og anus.

Det er vigtigt at huske, at problemet med svækkede Kegel-muskler til trods for den populære tro ikke kun påvirker kvinder. Mænd skal også passe på at holde denne muskelgruppe i god form. I en mands krop omgiver Kegel-muskelen skambenet og prostata.

Når musklerne er godt tonet, er de godt spændt, og holder organerne på en ordentlig måde. Når disse muskler er svage og slappe – det er her problemer opstår.

I den europæiske kultur var Arnold Kegel MD, en amerikansk gynækolog, den første, der opdagede betydningen af ​​bækkenbundsmusklernes aktivitet. Han udviklede et sæt øvelser til træning af bækkenbundsmuskler. Alle, uanset alder eller køn, skal tage disse øvelser.

Hvorfor skulle man udøve Kegel-muskler?

Stærke Kegel-muskler gør seksuelle fornemmelser stærkere, og der er en betydelig chance for ikke at udvikle sådanne helbredsmæssige problemer som urininkontinens eller en langvarig blære. Det kan gøre fødslen lettere og mindre smertefuld for en kvinde, med hurtigere bedring bagefter og mindre sandsynlighed for at lide under et fornyet blære i fremtiden.

Hvordan man træner?

Mens man udfører Kegel-øvelser, skal man ikke stramme magemuskler . Det kan være vanskeligt i starten, så kontroller, om din mavemaskine strammes ved at holde håndfladen lidt under maven. Hvis du strammer din mavemuskine, skal du stoppe øvelsen, slap af og prøv igen.

Bemærk: Den generelle idé bag Kegel-øvelse er den samme for mænd og kvinder.

Find dine Kegel-muskler

DanishEnglishGermanPolish
Add to cart