Hvad er andropause?

Der er en tid i livet for mange mænd, hvor meget ændrer sig. Kroppen nægter gradvist at adlyde, og mænd oplever appetitforstyrrelser, humørsvingninger, søvnproblemer osv. Hvis dette sker, har vi at gøre med andropause – det er det mandlige ækvivalent til det, der kaldes overgangsalderen hos kvinder.

Andropause, der også kaldes viropause, mandlig klimakterisk eller mandlig overgangsalder, er en gradvis proces, der tager mange år at ske. Det plager ikke enhver mand , men antallet af mænd, der er berørt af denne tilstand, stiger med deres alder.

Det starter normalt i en alder af 40–55 år, og dets forløb er anderledes afhængigt af mange faktorer. Det er forbundet med androgenmangel , især med reduktion af testosteronproduktion, som er ansvarlig for mange metaboliske processer i en mands krop. En mand får ikke et klart signal om, at han begynder at opleve andropause. Der er ingen klar determinant, der viser, at det er startet, så mange mænd ignorerer deres forværrede generelle følelse og mange lidelser, der er almindelige for denne fase.

De mest almindelige andropausesymptomer:

  • tab af muskelmasse / stigning i kropsfedt (især i maven)
  • generel svaghed i organismen
  • osteoporose
  • nedsat selvtillid og entusiasme
  • øget irritabilitet
  • smerteforstyrrelser
  • problemer med hukommelse og koncentration
  • øget sved
  • arteriel hypertension
  • hårtab
  • øget følsomhed over for kulde
  • prostataproblemer
  • lav sexlyst.

Hvorvidt disse andropausesymptomer vil forekomme, og om en given mand vil opleve dem eller ikke, bestemmes af mange faktorer. Genetisk disponering antages at være den vigtigste faktor, men ens livsstil, kost og fysiske aktivitet spiller også en betydelig rolle.

Ved diagnose andropause tages der mange faktorer i betragtning. Dette er for det meste den biologiske og psykofysiske tilstand såvel som den hormonelle balance. Den indledende diagnose udføres med udgangspunkt i Morley-spørgeskemaet (også kendt som ”ADAM” -spørgeskema – Androgenmangel hos den aldrende mand) – og der er mistanke om andropause, når svaret på tre eller flere spørgsmål er positivt.

For så vidt angår overgangsalder hos kvinder betyder tab af reproduktive funktioner, andropause forårsager kun deres svækkelse. Alle de resterende symptomer kan reducere livskvaliteten markant . Dette er grunden til, at det er værd at se en læge , der vil udføre diagnosticering og hjælpe med at finde en passende behandling, hvilket med succes kan mindske symptomer på aldring.

Hvordan kan du lette dig selv?

  • Husk, at det hovedsageligt er op til dig, hvordan denne fase i dit liv vil se ud . Andropause er en midlertidig fase, og der er måder at gøre det lettere at opleve dens ubehagelige symptomer – se en docto r , når du begynder at opleve andropause symptomer og vær ikke bange for at stille spørgsmål – lægen vil forsøge at fjerne alle dine tvivl, og vil rådgive dig om den bedste behandlingsform, der letter dine lidelser.
  • Få din prostata undersøgt – tidlig diagnose af prostataforstørrelse vil gøre det lettere at helbrede.
  • Hvis du oplever urininkontinens, spørg din læge om råd – det kan være, at urintab er et signal om alvorlige ændringer i din organisme. Jo hurtigere du reagerer, jo hurtigere slipper du for problemet. Så længe du oplever urintab, skal du bruge Seni Man- blære kontrolpuder til at beskytte dit undertøj.
  • Hold en sund kost rig på vitamin C og folinsyre . Disse elementer hjælper dig med at bevare det rigtige niveau af gonadale hormoner. Desuden hjælper en ordentlig diæt dig med at undgå at gå ned i vægt.
  • Husk på din organismes øgede efterspørgsel efter calcium og D-vitamin . Hvis din diæt er dårlig med disse elementer, skal du tage kosttilskud .
  • Forøg din fysiske aktivitet – forskellige undersøgelser viser, at selv moderat, men systematisk fysisk aktivitet øger testosteronniveauet i dit blod. Desuden øger motion produktionen af ​​lykkehormonet, så det får dig til at passe og forbedre dit humør også.
  • Gå på bowling, se en film, og gå ud med dine venner . Sådanne former for aktivitet løfter dit humør og får dig til at føle dig bedre.
  • Fokuser på dig selv . Dette er det tidspunkt, hvor du kan fokusere på dine egne behov, genopdage din partner og dig selv, realisere dine lidenskaber.
  • Hvis du er en ryger – hvorfor ikke afslutte vanen? Efter blot et par uger uden en cigaret vil du føle dig meget bedre og være i stand til at trække vejret dybere.
DanishEnglishGermanPolish
Add to cart