Graviditet og moderskab

Graviditet og moderskab er smukke, men bortset fra deres åbenlyse fordele har de et par ulemper. Urininkontinens er en af ​​dem – det angår så meget som 30% af gravide kvinder .

Hvorfor forekommer urininkontinens under graviditet?

Den daglige mængde urin og hyppigheden af ​​vandladning stiger under graviditeten. I I- og II-trimesteret stiger mængden af ​​urin, der er passeret under en enkelt blæres hulrum, – i III-trimestret falder volumen, men trangen til at besøge toilettet er meget hyppigere. Kapaciteten på blæren, der er presset af livmoderen, bliver gradvist mindre , og volumenet af urinen, der fylder urinlederne, øges. Derudover oplever to tredjedele af kvinder i den sidste fase af graviditeten trangen til at urinere om natten .

Den type inkontinens, der opleves under graviditet, er for det meste stressinkontinens . Det udvikler sig i III trimester, når livmoderen er på sit største. Normalt betyder inkontinens at miste et par dråber urin, hvad der er svært at bemærke, når en kvinde ofte skifter hygiejnepuder, men nogle gange kan problemet være mere alvorligt.

Omfanget af hormonelle forandringer under graviditet og barneseng er så stort, at det er en ganske byrde for hele organismen. Den voksende baby udvider livmodervæggene og overtager hele den ledige plads i underlivet. Andre organer har brug for at opgive deres plads. De bevæger sig tilbage, og nu, presset inde i maven, skal de arbejde under meget sværere forhold. Barnet støtter og sparker mere og mere og kan lejlighedsvis ramme blæren. Det sker, at sparket er så stærkt, at de svækkede sfinktermuskler slipper og forårsager urintab. Derudover har blæren under livmoders tryk så lidt plads, at den gravide føler en trang til at urinere, selv når blæren kun er fyldt med lidt urin.

Graviditet er også det tidspunkt, hvor en kvinde på grund af ændringerne i slimhinden i urogenitale kanal er mere tilbøjelige til at lide infektioner – både i urinsystemet og i de intime dele . Disse infektioner kan forårsage ubehag under vandladning og øge antallet af urintab episoder.

 

Praktiske råd til en mor til at være:

  • ikke skære ned på dit væskeindtag på trods af at du mister urin
  • gå på toilettet, så snart du føler trang – det kan være for sent, hvis du venter
  • hvis du mister urin, når du føler en stærk trang, skal du besøge toilettet hvert 30-40 minutter, selvom du ikke føler trang
  • vær ekstra opmærksom på din intime hygiejne – bær åndbart undertøj lavet af naturlige materialer, brug intime vaskeprodukter og forsyn dig selv med absorberende produkter med inkontinensstyring
  • undgå vanddrivende mad og drikke
  • forhindre forstoppelse
  • hold ikke tilbage, hvis du føler trangen til at urinere – det kan føre til at miste urin, hvis babyen sparker i blæren
  • ved afslutningen af ​​graviditeten skal du sørge for, at det, du anser for at være urintab, ikke rent faktisk er udsivning af fostervand
  • begynder allerede at tonere dine bækkenbundsmuskler

Hvad sker der efter fødslen?

Efter fødslen vender organismen tilbage til staten fra før graviditeten . Den hormonelle ubalance og de svækkede eller beskadigede bækkenmuskler kan stadig være årsagen til urintab, men det skal gradvist falde og til sidst forsvinde.

For de fleste kvinder forsvinder symptomerne på urininkontinens inden for 3 måneder efter fødslen eller lidt senere for kvinder, der har født flere gange eller født et barn, der vejer mere end 4 kg. Hvis inkontinensen ikke falder efter 6 måneder efter fødslen, når muskelspændingen skal vende tilbage til sin normale, tilrådes det at besøge en urolog eller en gynækolog og søge lægehjælp. Lægen hjælper dig med at finde vej til at håndtere dit problem.

Hver graviditet og fødsel svækker bækkenbundsmusklerne, hvilket gør det vanskeligere at få dem tilbage i form. Mere vanskeligt betyder dog ikke, at det er umuligt. Kegel-øvelserne, der udføres systematisk allerede under graviditeten og barnesengen, forbedrer tilstanden af ​​skridtmuskulaturen, bækkenbundsmusklerne og den urogenitale membran og forbedrer samtidig effektiviteten af ​​urinrørslukningssystemet.

Praktiske råd til en ny mor:

  • Giv dig selv noget tid til at komme tilbage i form – din krop vil til sidst vende tilbage til det normale, og inkontinensen forsvinder
  • fortsæt med Kegel-øvelserne – du kan gøre dem når som helst, også når du passer på babyen
  • glem ikke dig selv, når du passer på babyen – se en gynækolog, hvis du mister urin – spørg om råd
  • tage masser af væsker , især når du ammer
  • vær særlig opmærksom på din intime hygiejne – skift dine puder ofte, brug åndbart undertøj lavet af naturlige materialer, vask dine private dele ofte
  • hold ikke tilbage, hvis du føler trang til at tisse , især når du prøver at undskylde, at du ikke har tid til at gå på toilettet – at holde urin kan føre til alvorlige tilstande, herunder blærebetændelse.